Wij willen onze kinderen de ruimte bieden om te leren. Het woord ruimte heeft verschillende invalshoeken. We denken bij ruimte aan:
fysieke ruimte, de ruimte op het plein en de ruimte in de school om jezelf te zijn.
Kinderen leren doordat ze nieuwsgierig zijn en wij willen die nieuwsgierigheid voeden.
We hebben een groot plein en een grote school. Op dit moment hebben we 6 groepen, waaronder 2 combinatiegroepen. Minimaal 2 keer in de week is er ruimte om de combinatiegroepen te splitsen.
De leerlingen hebben de ruimte om op hun eigen niveau te werken, hierbij kijken we naar de onderwijsbehoeften van een kind en passen daar onze leeromgeving op aan.
In groep 1 en 2 volgen we de kinderen aan de hand van de leerlijnen. Per periode staat een thema centraal en daar worden doelen en opdrachten bij gezocht. De leerkrachten bekijken tijdens het speelproces of de doelen voor die periode zijn behaald. Het belangrijkste in groep 1 en 2 is het spelen: ervarend spelen, samenspelen en ontdekkend spelen.
In groep 3-4 werken de kinderen in werkboeken en schriften. In deze digitale wereld vinden wij het belangrijk dat kinderen ook leren hoe ze moeten schrijven en hun werk schriftelijk kunnen verwerken.
In groep 5-8 wordt er meer gewerkt met een Chromebook. Daarnaast hebben we ook andere manieren van leren. Kinderen kunnen momenten werken in andere groepen, werken met materialen, werken met de onderwijsassistent of bewegend leren.
Binnen alle groepen geven de leerkrachten instructie en kinderen mogen de lesstof op een eigen manier verwerken. Dat kan zijn door lessen alleen te maken of met anderen samen. Kinderen die korte instructie nodig hebben, kunnen zelfstandig aan het werk. Voor de kinderen die meer instructie nodig hebben, wordt gebruik gemaakt van de verlengde instructie aan de instructietafel. Voor kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte heeft de school een zorgstructuur opgezet. Leerlingen die meer uitdaging nodig hebben, krijgen extra uitdaging in de eigen groep, de Flexgroep en de doorstroomgroep (voor kinderen uit groep 8).
Op de Rehoboth werken we met Thinking4Learning. Al vanaf groep 1 stimuleren leerkrachten, in een betekenisvolle omgeving waarin spelend en onderzoekend leren centraal staan, door het inzetten van allerlei werkvormen de ontwikkeling van de ‘leerspieren’.
Leerlingen worden uitgedaagd om kritisch en nieuwsgierig te worden en te blijven, eigen ideeën te ontwikkelen, samen te werken, verbanden te leggen en na te denken over het leren zelf: reflecteren, doorzetten en groeien.
Bent u nieuwsgierig geworden naar de praktijk van alledag bij ons op school?
Vul dan uw contactgegevens in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.
Onze school doet mee aan het project Vensters Primair Onderwijs van de PO-raad. Hierin wordt alle cijfermatige informatie over scholen in één systeem verzameld, bewerkt en gevisualiseerd.
Klik hier om naar onze pagina van Scholen op de kaart te gaan. Op deze site is er altijd een actueel overzicht van onze resultaten en kan iedereen volgen hoe de school er voor staat.