De wijze waarop wij de kerndoelen voor het onderdeel ORIËNTATIE OP JEZELF EN DE WERELD aanbieden past bij onze visie op het onderwijs op De Smithoek.
Daarvoor gebruiken wij als ‘kapstok’ ‘VierKeerWijzer ‘.
We bieden onderwijsinhouden over mensen, de natuur en de wereld in samenhang aan. Dit komt het ‘begrijpen’ door leerlingen ten goede en draagt voorts bij aan vermindering van de overladenheid van het onderwijsprogramma.
Ook inhouden uit andere leergebieden worden betrokken op de ‘oriëntatie op jezelf en de wereld’. Te denken valt aan het lezen en maken van teksten (begrijpend lezen), het meten en het verwerken van informatie in onder andere tabellen, tijdlijn en grafieken (rekenen/wiskunde) en het gebruik van beelden en beeldend materiaal (kunstzinnige oriëntatie). Onderwijs is er immers vooral op gericht om leerlingen zicht te geven op betekenis en samenhang. (bron: SLO kerndoelen primair onderwijs)
Als kinderen leren hun talenten te benutten en vanuit motivatie mogen kiezen, worden ze eigenaar over hun leerproces. Ze willen aan de slag, ze hebben er zin in! En als dat gebeurt, merken we hoeveel kinderen kunnen, hoe ondernemend en nieuwsgierig ze zijn, welke kwaliteiten en creativiteit er op tal van manieren tot ontplooiing komen. Het biedt de kinderen de mogelijkheid aan het einde van hun schooltijd over vaardigheden voor de toekomst en kennis voor het leven te beschikken!
‘VierKeerWijzer’ biedt meer dan 100 uitgewerkte thema’s voor de groepen 1 t/m 8, er is een eenvoudige structuur van VIER stappen die door de school een doorgaande lijn creëert en waarbij de kerndoelen in een duidelijke opbouw door de jaren heen worden aangeboden.
De thema’s worden behandeld in blokken van 3 weken, waarbij samen 5 centrale vragen worden gevormd, een aantal klassikale lessen en individuele studie gegeven wordt om informatie te verzamelen. Vervolgens gaan kinderen alleen of in groepjes aan het werk met de vragen en maken een werkstuk (kan een PowerPoint/boekwerk/creatief 3 d werkstuk of iets anders zijn, passend bij eigen talenten). De 3 weken worden afgesloten met een presentatie van de werkstukken aan elkaar waarbij getoond wordt wat er geleerd is. Eventueel volgt nog een individuele toetsing (zoals bv. bij topografie nog wenselijk is).
De VIER stappen staan voor:
V = VRAGEN (Wat wil ik over het onderwerp leren?)
I = IK (Wat weet ik er al van? En welke kennis wil ik vergaren?)
E = EXPERIMENTEREN EN ERVAREN (Op eigen wijze, vanuit eigen talent aan de slag met het thema)
R = RESULTAAT (elkaar tonen (presenteren) wat er geleerd is)
Door het inzetten van ‘Vier Keer Wijzer’ ontwikkelen we doelgericht:
Bent u nieuwsgierig geworden naar de praktijk van alledag bij ons op school?
Vul dan uw contactgegevens in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.
Onze school doet mee aan het project Vensters Primair Onderwijs van de PO-raad. Hierin wordt alle cijfermatige informatie over scholen in één systeem verzameld, bewerkt en gevisualiseerd.
Klik hier om naar onze pagina van Scholen op de kaart te gaan. Op deze site is er altijd een actueel overzicht van onze resultaten en kan iedereen volgen hoe de school er voor staat.