Leader In Me school


Leader In Me school

Zeven gewoonten
De theorie achter de zeven eigenschappen is zo simpel en krachtig dat het zich makkelijk laat vertalen naar ‘zelf-leiderschap’. Zowel op het niveau van volwassenen, maar ook, veel speelser natuurlijk, op het niveau van kinderen. En zo ontstond ‘The Leader in Me’.
Uitgangspunt is dat je de invloed op je leven wel kunt vergroten door (zelf-)leiderschap, ook al is de wereld niet maakbaar.
Het gaat erom leerlingen gewoonten mee te geven die hen helpen zichzelf te ontwikkelen.
Die gewoonten zijn de zeven eigenschappen van Stephen Covey:

1. Ik ben proactief: ik kan kiezen en neem mijn verantwoordelijkheid voor mijn keuzes.

2. Ik begin met het eind in gedachten: ik heb een doel voor ogen.

3. Ik doe belangrijke dingen eerst: eerst werken, dan spelen.

4. Ik denk win-win: niet alleen ik, niet alleen jij, maar beter voor ons allebei.

5. Eerst begrijpen, dan begrepen worden: ik luister niet alleen met mijn oren, maar ook en vooral met mijn ogen en mijn hart om jou te begrijpen.

6. Creëer synergie: samen kunnen we meer dan alleen.

7. Houd de zaag scherp: ik zorg goed voor mijn lichaam, geest en ziel.

Met deze zeven gewoonten leren we de kinderen op De Smithoek:

Daarbij beogen we respect voor elkaar, voor onze omgeving en bovenal voor onszelf.
Daar staan wij als school voor en vinden dat ook ontzettend belangrijk.
Wij leren de kinderen dat het oké is om allemaal uniek te zijn. ‘Iedereen is anders en niemand is als jij.’
Bij ons op school mogen kinderen zichzelf zijn en dagen wij ze daartoe ook uit.
We werken structureel aan een positief zelfbeeld en vertrouwen in onszelf en elkaar.

Aandacht voor ieder kind
Dit kunnen wij alleen maar doen, als we persoonlijke aandacht hebben voor ieder kind. Al onze leerkrachten weten hoe het met ‘hun’ kinderen gaat. Verstandelijk, maar zeker ook emotioneel. Die kennis gebruiken wij om kinderen -daar waar nodig- te ondersteunen of stimuleren. Om ze in hun kracht te zetten en hun talenten, verborgen of niet, optimaal te benutten en ontwikkelen.
Wij doen dit in een warme en liefdevolle omgeving, waarbij we oog hebben voor elkaar. Leerkrachten onderling, maar zeker ook kinderen onderling. Op De Smithoek doen we het samen en er is aandacht voor iedereen. Ook voor het kind dat meer uitleg nodig heeft of juist meer uitdaging.

 Samen zijn we verantwoordelijk
Als school kunnen we dat natuurlijk niet alleen. Samen met u als ouder, met verzorgers en met professionals vormen wij het netwerk rondom de mooie jonge talenten. Samen dragen wij de verantwoordelijkheid. En zorgen we ervoor dat met de juiste hulp, aandacht en aanmoediging kinderen plezier hebben, lekker in hun vel zitten, zelfredzaam zijn en kunnen blijven ontwikkelen. Om zich klaar te maken voor de wereld van morgen.
Als school hebben wij daarin een grote verantwoordelijkheid, maar wij vertrouwen ook op uw verantwoordelijkheid als ouder.
We geven elkaar het vertrouwen en in een open en eerlijke sfeer zorgen we er met elkaar voor dat de kinderen een heerlijke schooltijd hebben.

Openheid en ruimte
Binnen al deze aspecten speelt veiligheid een belangrijke rol. De wereld verandert, dat zal niemand ontkennen. Wij vinden het van groot belang dat onze school een veilige plek voor de kinderen is. Die veiligheid borgen we door structuur en afspraken, zodat iedereen weet waar hij of zij aan toe is.
Maar ook door het creëren van een veilige sfeer met de openheid en ruimte jezelf te kunnen zijn, te laten zien en te ontwikkelen.

Onze christelijke identiteit
Onder al deze kernwaarden ligt onze christelijke identiteit. Wij zijn een christelijke school en hechten vanuit die identiteit waarde aan veiligheid, respect en verantwoordelijkheid.
Op een veilige en prettige manier leren wij de kinderen hoe het is om God te kennen. Tegelijkertijd beperkt ons onderwijs zich niet tot exclusief christelijk denken. Vanuit respect en oprechte interesse delen we kennis en ideeën over andere geloven en culturen. De wereld is immers zo groot. Wij besteden aandacht aan christelijke feestdagen, zoals Pasen en Kerst. De meeste feestdagen vieren we in de klas, maar kerst proberen we vaak gezamenlijk te vieren.
Vanuit onze relatie met elkaar voelen wij ons ook verantwoordelijk voor de kinderen ver weg. We sparen samen voor projecten en acties die vanuit kerk en naaste samenleving zijn opgestart voor mensen in Afrika en Azië.  Ook zo leren de kinderen om te geven om de ander en maken we samen de wereld iedere dag een beetje mooier!

Wilt u kennismaken?

Bent u nieuwsgierig geworden naar de praktijk van alledag bij ons op school?
Vul dan uw contactgegevens in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.



    Onze school doet mee aan het project Vensters Primair Onderwijs van de PO-raad. Hierin wordt alle cijfermatige informatie over scholen in één systeem verzameld, bewerkt en gevisualiseerd.

    Klik hier om naar onze pagina van Scholen op de kaart te gaan. Op deze site is er altijd een actueel overzicht van onze resultaten en kan iedereen volgen hoe de school er voor staat.